Kan det betale sig at bo i kontorhotel ?

Kan det overhovedet betale sig at bo i et kontorhotel ?

Mange virksomheder vælger ofte at bo i et traditionelt kontorlejemål. Primært fordi de mener eller tror det er for dyrt at bo i et serviceret kontorhotel.

Der er dog ved at ske et mindre skifte i markedet hvor selv de større kunder på flere end 10-15 ansatte vælger direkte at flytte i kontorhotel, eftersom de har set fornuften i det. Feks. gider de ikke at have deres egen reception, sekretærer eller sørge for at der kommer nogen og gør rent i deres kontorer. De store firmaer vælger også typisk kontorhotel løsningen fordi den giver dem muligheden for at udvide med kort varsel. Og især det modsatte i disse tider. De kan nemlig også indskrænke eller skære ned i deres antal af arbejdspladser og M2.

Tænk hvis mange af de store virksomheder der før i tiden valgte et traditionelt lejemål, med 5 års lejeaftale, havde valgt at bo i et kontorhotel fra starten af ? Så havde mange af dem sparet nogle meget store beløb på M2 de nu sidder og hænger på.

Hvorfor vælger man et kontorhotel
Den største fordel ved et kontorhotel og kontorfællesskab er den fleksibilitet det giver. Du skal i et kontorhotel ikke komme med store investeringer til istandsættelse, der er ikke lange kontrakter og stort depositum. En anden klar fordel ved er kontorhotel er, at du kan flytte ind med det samme. Alt er klart fra dag 1.  Det er egentlig meget simpelt.

Hvornår flytter firmaerne så ud af kontorhotel igen for at have deres eget ?.. det sker næsten ikke. For de fleste har set lyset og mærket hvor let det er at bo i et fuld serviceret kontorhotel på de bedste adresser.

Hvad med Mødelokaler ? hvad gør folk der vælger traditionelt kontor ifht. deres mødelokaler ?

Her er der ofte en rigtig god grund til at vælge et kontorhotel, da den helt store forskel er alle de “døde” M2 man bruger på sine egne mødelokaler, når man vælger et kontorlejemål. Her skal man ofte have ca 30-50 M2 allokeret til et mødelokale, som kun benyttes meget sjældent. Uden at tænke over det, så koster dette mødelokale mange kroner pr. måned.

Vælger man derimod en løsning i et kontorhotel eller serviceret kontor, så sparer man helt disse omkostninger til M2 væk. Man lejer kun de M2 man har behov for. Ren netto M2. Og resten kan man benytte når og hvis behovet opstår for et mødelokale.

Så der er ingen” rigtig” grund til ikke at vælge et kontorhotel eller serviceret kontor. De eneste 2 jeg kan finde er:

1: Religion og 2: Politik. Hvis man Bare KUN vil have sit eget.. med eget skilt.. Ikke dele med andre eller mener man kan gøre det billigere selv. Så falder vi ind under denne kategori.

Kig forbi og læs mere om kontorhotel her