Generelt

Smarte reservedele

Det var faktisk ovenud tilfredsstillende i dag at være på besøg i det store centrallager, som jeg sammen med et par kolleger har udviklet et softwareprogram til. Lageret er nu blevet så automatiseret, at langt størstedelen af arbejdet udføres af robotter, og firmaet bag lageret sparer mange penge til lønninger i mange år fremover.

Da firmaet besluttede at modernisere lageret, blev vores softwarefirma kontaktet, for der skulle udarbejdes en digital løsning til at styre de mange robotter, som både skal fylde varer på hylderne og hente dem igen, når en lastbil skal læsses med varer.

Det meget store centrallager indeholder enhver form for reservedele til hvidevarer, og der er dagligt en livlig trafik af varer ind og ud af lageret. Det var vores opgave at udarbejde et styresystem til hele lageret, og det var et arbejde, som vi programmører brugte flere måneder på, fordi der er tale om et meget kompliceret system.

Da vi i første omgang var færdige med at udvikle softwaren til systemet, havde vi en række prøvekørsler, som helt efter forventningerne afslørede nogle mindre fejl, som vi heldigvis havde ret nemt ved at rette. Det var fra starten planen, at vi efter færdiggørelsen af softwaren skulle have op til fire ugers testperiode, så vi kunne være sikre på, at det hele fungerede perfekt, når systemet for alvor skulle tages i brug.

Systemet fungerer på den måde, at hver enkelt reservedel har en stregkode udenpå den kasse, den er pakket i. Samtidig er der koder på hver enkelt hylde, og ved hjælp af de indbyggede scannere på lagersystemets robotter kan robotterne selv finde frem til den rigtige reservedel.

Det er også os, der har udarbejdet systemet med stregkoder, for det er selvfølgelig nødvendigt, at der kan skelnes mellem for eksempel reservedele til opvaskemaskiner og andre reservedele.

På den måde er nogle reoler forbeholdt reservedele til en bestemt maskintype, men indenfor en sådan sektion af lageret, skal systemet også kunne skelne mellem for eksempel reservedele til Bosch og til andre mærker.

Da jeg i dag besøgte centrallageret, havde det været i normal drift i tre uger, og lederen af lageret fortalte mig, at de endnu ikke havde opdaget en eneste fejl i systemets funktion, så han var ovenud tilfreds med det styresystem, vi har udarbejdet til lageret. Jeg følte naturligvis en vis stolthed, fordi der er tale om den første opgave af netop denne art, vi har løst i vores edb-firma.

Lagerchefen ville gerne demonstrere systemet for mig, selv om jeg selvfølgelig kendte det ud og ind i forvejen. Han fandt en ordreseddel på kontoret og scannede stregkoden på ordren ind i systemet.

Vi skyndte os ud i den store lagerhal for at se, hvordan robotterne nu løste den opgave, og jeg må tilstå, at det var ganske fascinerende at se, hvordan en robot kørte hen til præcis den rigtige hylde og tog den kasse med et varmelegeme til en vaskemaskine, som ordren omfattede. Robotten bragte kassen hen til output-området, som de kalder det, så den lå klar til afskibning.

I øvrigt er det meget billigt at købe reservedele til hvidevarer på nettet – for eksempel her: http://www.nettoparts.dk/

Ekhard (Author)