Featured, Generelt

Kommunikerer du det du laver?

Når man hele tiden farer rundt og kommunikerer – skal man huske at kommunikere, hvad det egentlig er, man laver. Derfor overvejer vi at springe ind i 2012 med en blog om kommunikation set med vores briller og krydret med oplevelser fra vores hverdag.

 

Alle virksomheder kommunikerer – også dem som ikke kommunikerer. For hvis man ikke fortæller omgivelserne, hvad man laver, drager omgivelserne deres egne slutninger. Og det kan sagtens være slutninger, som er langt fra virksomhedens virkelighed.

 

Forestil dig en mand, som har en lille butik på gågaden.
Hans drøm er at skabe en økologisk butik med friske frugter og grøntsager.
Han er på vej – dog kun nået lidt af vejen. Han sælger økologiske gulerødder og kartofler, og det synes han egentlig er ganske godt. Problemet er blot, at det ikke harmonerer med hans drøm.

Hvad værre er: Hans kunder har ikke opdaget, at kartoflerne og gulerødderne er økologiske. Blandt kunderne går der derimod et rygte om, at varerne er i dårlig kvalitet – og ind i mellem rådne.

Denne mand har et problem med kommunikationen. Han skal have lagt en plan for, hvordan han når sin drøm – sin vision.

Desuden skal han have kommunikeret til kunderne, at han er på vej: At butikken bugner af gode økologiske kartofler og gulerødder, som kunderne garanteret vil sætte stor pris på – hvis de får det at vide.

 

Vores hverdag handler om at skabe sammenhæng mellem vision og virkelighed. At sætte fokus på hvilke argumenter og æstetiske virkemidler der skal i spil for at virksomheders vision hænger sammen med identitet og troværdighed. Dette kan for eksempel gøres ved hjælp af tekster til hjemmesider, kataloger, pressemeddelelser og strategiafklaring.

 

Med den (måske) kommende blog vil vi tage vores egen medicin. Via bloggen vil vi indvi omgivelserne i alle de spændende arbejdsopgaver, som fylder vores hverdag. Vi tror, at det kan inspirere til, hvordan der også kan arbejdes målrettet med kommunikation i DIN virksomhed.

 

For hvor mange ved egentlig, hvad kommunikation er? De fleste der bliver spurgt tror, at det handler om markedsføring og reklame. Men i virkeligheden handler det jo om at synliggøre sig selv og sin virksomhed. At man bliver set og husket for det, man gerne vil.

Apple har eksempelvis været gode til at skabe et stærkt brand. Og det er jo ikke sket ved, at Steve Jobs og kompagni har siddet hjemme i sofaen og TÆNKT på, hvad de gerne ville kendes som. Apple har formået at skabe sig et navn og mærke, som huskes og kendes for nøjagtig det de gerne vil huskes som. Deres kommunikation har været velovervejet og gennemtænkt på alle platforme. Det skaber troværdighed og autencitet – og forbrugerne elsker det!

 

Tænk hvad det kunne føre til, hvis alle virksomheder var opmærksomme på at kommunikere ens og tydeligt alle vegne.

 

Vi håber, at I får lyst til at læse med, hvis vi lancerer en blog om dette vigtige emne. Vi håber også, at nogle af jer vil deltage med kommentarer, meninger og debat, så bloggen bliver levende og dynamisk.

Brian (Author)